Ved at bruge denne side acceptere du samtidig Brugbarts og vores partneres brug af cookies.

Læs mere

Ulemper ved PPC

Der er mange ulemper ved PPC, men af de mere alvorlige indgår klik svindel.

Redigeret: 2012-04-07 23:56

Der tales ikke så meget om klik svindel på PPC baserede annonce netværker - og i grunden er det lidt underligt, fordi det burde være i de flestes interesse. Problemet er nok at vi ikke, på nuværende tidspunkt, har nogle rigtige attraktive alternativer til PPC.

Problemet med PPC

I teorien burde det være meget nemt for klik-svindlere, at administrere en masse IP adresser, som de kan bruge til formålet. Problemet er nemlig at det er meget svært at vide om der bliver svindlet med klik på en side, med mindre at det ligefrem sker fra hjemmeside ejerens egne IPer, og at disse også er kendte af annonce netværket.

De mindre alvorlige problemer med PPC involvere fejl-klik, særligt på sider der er designet med henblik på at forvirre brugerne, så de klikker på annoncerne i den tro at det er side-indhold, eller links som føre til andre sider på domænet.

Det er helt i orden at give annoncer et layout der matcher til sidens, men placeringen er afgørende for hvor mange fejl-klik de vil få. Hvis annoncerne bliver placeret for tæt på sidens tekst baserede indhold, så er der større sandsynlighed for at brugerne vil tro det er indholds-links - og derfor klikke på dem.

En løsning på problemet

Mønster genkendelse er en mulig løsning på problemet, men det tager lang tid at udvikle - formodentlig bliver der allerede brugt en vis grad af mønster genkendelse i kampen imod klik svindlere.

  • Gentagende klik fra samme IP adresse, på samme annonce kan annulleres - og det første klik kan derfor også sikkert annulleres.
  • For hurtige skift imellem interesse kategorier, burde nedsætte værdien af klik fra en given bruger. Dvs. Hvis en bruger det ene øjeblik klikker på en annonce for radio udstyr, og det næste for VVS udstyr - den slags brugere klikker nemlig sjældent for at købe noget.
  • Gentagende klik fra samme IP adresse, foretaget fra den samme hjemmeside, inden for en vis tidsperiode, burde også nedsætte PPC prisen, og i visse tilfælde ikke koste annoncørerne noget.
  • Hvis en bruger går tilbage hurtigere end de kan nå at se siden, så burde det tælle som et ugyldigt klik.
  • Klik foretaget fra kendte proxyer, burde ikke koste annoncørerne ret meget - hvis noget overhovedet!

Der er også andre metoder som kan benyttes, som for eksempel kan man holde styr på aktive "user agent"er fra en given Ip adresse. Men mange af disse tiltag, er ting som nemt kan omgås, eller i det sidst nævnte tilfælde, forfalskes.

I teorien kunne svindlere godt have skaffet sig en masse IP adresser, som de så kan bruge sammen med skræddersyet software - men det vil være en dårlig forretning, da IP adresser koster penge. Hvis altså mønster genkendelsen er udviklet ordenligt, så vil svindlere ikke have nogen mulighed for at klik-svindle - og samtidig tjene på det.