Ved at bruge denne side acceptere du samtidig Brugbarts og vores partneres brug af cookies.

Læs mere

En Introduction til SEO

Hvad er SEO? Denne vejledning er en kort Introduction til nogle af de tekniske betegnelser, og en forklaring til hvordan det hele fungere.

Redigeret: 2011-01-05 01:51

SEO står for Search engine optimization. Oversat til dansk, også kaldet Søgemiskaneoptimering.

Søgemaskiner som eksempelvis Google og Yahoo, viser deres søgeresultater efter hvor relevante de er i forhold til hvad der blev søgt efter. Ofte vil en webdesigner kunne forbedre strukturen, og indholdet på en side, så den får en højere placering.

Søgeresultats siderne

Når vi taler om SERPs, så taler vi oversat til Dansk, om Søgeresultats siderne. Altså selve de sider hvorpå resultatet for en søgning bliver vist.

Det er i de flestes interesse, at deres sider bliver vist så højt i resultaterne som muligt, fordi brugere generelt kun klikker på de første resultater på siden. Et godt mål kan være, at få din side vist i de første 1-5 resultater, eller som minimum på den første side.

Hvordan fungere det?

Søgemaskiner vurdere dine sider ud fra en række variabler, eksempelvis hvor relevant din sides Overskrift er i forhold til en given søgning, og hvor relevant den er i forhold til resten af indholdet.

Men de holder også styr på hvor mange indgående links din side har, og hvad for en tekst der er blevet brugt til at linke til din side med.

En af de foretrækkende måder at forbedre en sides placering på, er at skaffe den flere indgående links.

Hvor effektivt er det?

Det er ikke altid du vil opleve at få flere besøgende, det afhænger meget af den nuværende søge mode. Med søge moden menes der det som folk rent faktisk søger efter online. Eksempelvis er det nok de færreste der søger efter slik, hvis de lige skal købe sig noget lækkert til en god film.

En ting er for de fleste sider sikkert, de vil alle opleve at deres placering forbedres.