Ved at bruge denne side acceptere du samtidig Brugbarts og vores partneres brug af cookies.

Læs mere

Proteinpulver

Hvad du skal være opmærksom på når du overvejer at købe protein pulver.

Redigeret: 2012-04-05 23:26

De fleste som træner har ikke brug for så meget protein, det gælder særligt dem som kun har trænet nogle uger eller måneder - altså alle begynderne! De får nemlig allerede - med stor sandsynlig - hvad de har brug for igennem kosten! Men der er sandsynligvis også mange som har trænet længe, der også allerede får hvad de har brug for igennem kosten.

Normalt vil man kunne foretage nogle simple kostændringer, for at få tilstrækkeligt med protein - det er med andre ord slet ikke nødvendigt at købe det i pulver form.

Det med at der er andre gode ting i rigtig mad, og du derfor har mere gavn af rigtig mad, passer dog ikke helt - protein pulveret er ment som et kosttilskud, ikke som erstatning for en rigtig kost - så du går ikke glip af noget ved at købe protein pulver i stedet for kød, hvis du ellers spiser det rigtigt - tvært imod kan det have signe fordele!

Fordele ved Protein Pulver

Hvis det er på tilbud kan det være billigere end at købe protein rig mad - og det kan også være nemmere at holde vægten nede, da du undgår for mange kulhydrater og for meget fedt.

Eksempelvis er der i en pakke med 15 Æg på ca 800g, kun omkring 100 gram protein i alt. Et æg vejer vel i gennemsnittet omkring 50g, så det vil altså sige at der kun er omkring 6g pr hele Æg. Det skal også siges at det ikke er 100% som optages af kroppen - hvor meget der bliver optaget af kroppen, afhænger også af hvordan maden er tilberedt - eksempelvis har studier vist, at kun 51% af proteinerne i et rå æg er tilgængelige, hvor imod 91% vil være tilgængelige hvis man tilbereder det først! Mål det op imod hvor meget kroppen rent faktisk optager, som sikkert er forskelligt fra person til person - derfor, hellere lidt mere end du har brug for - men glem ikke: Føl dig frem med din træning.

Det bliver ikke bedre hvis man går over til kød. Tager vi udgangspunkt i tun - som er en af de billigste kilder til praktisk protein - så vil det koste ca 480kr for 2kg protein, hvor du måske ofte vil kunne få omkring 2kg valle protein på tilbud for ca 300kr.

Mælk er ganske vist også en billig, "god" kilde til protein - men det er upraktisk i forhold til pulver, fordi du skal drikke så meget for at få noget nævneværdigt ud af det, plus fedt og kulhydrater, og så optages det også langsommere. Den billigste mælk koster nok omkring 4-5kr, det bliver altså 232kr for 2kg protein - men igen kan du ofte købe større mængder pulver, eksempelvis 20kg for 2000kr, det er ca 200kr for 2kg.

Hvor meget protein om dagen

Det er næsten umuligt at sige, da det er forskelligt fra person til person. Nogle træner mere end andre, og de vil derfor også have et højere protein behov - dog stadig inden for en vis grænse. Der er et punkt, hvor du bare ikke kan optage mere protein, og hvor en stor del af det overskydende, bare bliver gemt som fedt - men det er formodentligt også forskelligt fra person til person.

Under alle omstændigheder vil vi ikke have meget gavn af at vide det præcis alligevel - så en god idé vil være at spise lidt mere end du har brug for.

Begyndere kan godt regne med, at de med stor sandsynlighed allerede får hvad de har brug for igennem kosten. Hvis du virkeligt er interesseret, så prøv at læs varedeklarationerne på det du køber.

Læs også: Hvor meget protein om dagen

Links

  1. Matas protein pulver