Ved at bruge denne side acceptere du samtidig Brugbarts og vores partneres brug af cookies.

Læs mere

Overtræning

En beskrivelse af hvad overtræning egentlig er, og hvordan det kan være skadeligt.

Redigeret: 2015-11-23 23:57

Hvis du søger på overtræning vil du hurtigt finde ud af, at der er flere ting som beskrives som overtræning - nogen beskriver træningsafhængighed som overtræning, andre beskriver nedbrydende træning som overtræning.

Men det kan være meget svært, at præcis beskrive hvad overtræning egentlig er, da de fleste vil kunne klare forskellige træningsintensiteter. En ting som mange også overser, er ofte om der bliver spist nok i forhold til den træningsmængde du udsætter dig for.

For meget Træning

Man kan også træne for meget, det giver intet, at træne samme muskler hver eneste dag - på længere sigt vil det bare virke nedbrydende. Efter nogle dage, burde du hurtigt kunne afgøre om du overtræner på denne måde - det vil nemlig oftest resultere i manglende styrke.

Hvis du pludselig ikke kan løfte det samme mere, så kan det være et tegn på overtræning. Hold minimum en dag eller tos pause fra, at træne de samme muskler.

En anden ting som kan resultere i overtræning, er hvis din krop ikke får hvad den skal bruge i kosten - du vil hurtigere blive træt, eller du kan muligvis ikke løfte så tunge vægte som du kunne tidligere.

Skader og Overtræning

Normalt vil overtræning ikke efterlade nogle alvorlige skader, det vil normalt bare kræve nogle dages pause fra træning. Overtræning over en længere periode kan lede til skader, men det er kun fordi du vil være mere udsat, når du ikke er restitueret fuldt ud.

En mild grad af overtræning er nødvendig for at opleve fremgang med din træning, ellers vil det bare blive sådan noget vedligeholdelsestræning. Du skal altså ikke være bange for virkeligt at gå til den!

Træningsafhængighed

Det lyder fuldkommen meningsløst, men der bliver talt lidt om folk, som er afhængige af at træne. Det vil vi ikke bruge så meget tid på i denne Artikel, men som nævnt tidligere er det altså en dårlig idé at træne det samme hver eneste dag.

Folk som har trænet det samme hver dag, er nødvendigvis ikke afhængige af at træne, men de vil helt sikkert kunne udnytte deres tid bedre. Hvis de træner hver dag, så udfordre de måske ikke kroppen nok til, at opleve særlig stor fremgang - det svare lidt til, at gå til bussen hver dag. Hvis de øgede intensiteten af deres træning, så ville de muligvis hurtigt komme til, at mærke et behov for, at restituere en dags tid eller to.