Ved at bruge denne side acceptere du samtidig Brugbarts og vores partneres brug af cookies.

Læs mere

Nøgleord og Nøglesætninger

Hvordan dit side-indhold kan få indflydelse på din placering i søgemaskinerne.

Redigeret: 2015-11-13 14:10

Forrige Vejledning: HTML Kodning og SEO

Noget af det vigtigste for hvordan en side bliver placeret i søgemaskinerne er, hvordan du bruger nøgleord og nøglesætninger i sidens indhold. Det er generelt en god idé at bruge hoved sætningen i sidens titel, i den første overskrift på siden, og muligvis også at gentage den i den efterfølgende overskrift.

Hoved sætningen er den sætning som folk bruger i søgemaskinerne for at finde din side. Det kan eksempelvis være "billige flødeboller" – som en tommelfingerregel er det en god idé ikke at gå efter mere end én sætning per side. Du kan sagtens få en side til at få en god placering for flere sætninger, men det bliver gradvist sværere jo flere sætninger du forsøger at optimere siden til.

Nøgleord i Sidens Titel

Det vigtigste er at dine nøgleord bliver brugt i sidens titel. Dvs. HTML Title tagsne.

En titel der er nøjagtig magen til en søgesætning, kan nemt give dig en top placering i søgemaskinerne for nettop den sætning.

Nøgleord og Nøglesætninger i Sidens Øvrige Indhold

Udover en god titel, så er det også en god idé at tænke over selve sidens indhold. Det kan være en hjælp at gentage hoved sætningen du ønsker at blive placeret under, i selve sidens indhold, så vel som i den første overskrift på siden. Der udover kan det hjælpe at gentage nøgleord fra hoved sætningen i selve indholdet, og i de resterende overskrifter på siden – men du kan også indflette andre sætninger i indholdet, hvis du ønsker at siden skal listes under dem.

Med lidt opfindsomhed kan man nemt flette relevante sætninger ind i sit indhold, uden at det kommer til at virke som om at man har fyldt siden med nøgleord – og det er en virkelig effektiv måde at vinde besøgende på.

Sammenlign din side med Konkurrenter

Konkurrenter er ikke bare domænenavne, det er andre sider som allerede har en god placering for en given nøglesætning. Du kan analysere deres sider, og forsøge at finde frem til, hvad det er der gør de har fået en god placering.

Hvis ikke de ligefrem har den præcise nøglesætning sætning på deres side, så kan de være nemme at udkonkurrere.