Ved at bruge denne side acceptere du samtidig Brugbarts og vores partneres brug af cookies.

Læs mere

Løbetræning og styrketræning på samme dag?

Kan man løbe og træne med vægte på samme dag?

Redigeret: 2015-11-23 23:51

Traditionelt set har man sagt, at man ikke bør løbe samme dag, som man træner med vægte. Der har dog ikke været nogle særlige gode begrundelser for hvorfor, og som med så meget andet, når det kommer til træning, bygger rådet nok mest på en frygt for overtræning og skader.

Vi har dog forskelligt træningsniveau, og ofte også forskellige kropsbygninger, og dermed er der heller ikke en opskrift til den perfekte trænings-metode. Enhver som er seriøs med sin træning, må også forberede sig på at eksperimentere, for at finde ud af hvad som virker bedst for dem.

Samtidig bør vi også huske på, at der kan være forskellige årsager til, hvorfor en bestemt træningsform virker, men ofte kan ens grund-from have stor indflydelse på ens resultater, det gør sig særligt gældende for begyndere.

En typisk anbefaling lyder, at man bør vente imellem 24-48 timer, før man træner igen. Man bør dog også overveje sin træningsmængde, og lytte til ens egen krop. Mange vil uden problemer, kunne klare flere forskellige træningsformer på samme dag, det ser vi eksempelvis inden for triathlon, og andre multisportsgrene.

Løb kombineret med styrketræning

Når man løbetræner samme dag som man styrketræner, så presser man sig selv på en anden måde, og det kan virke godt for nogen og dårligt for andre. Man kan dog argumentere for, at faren for at man kommer til at overanstrenge sig, vil værre større når man presser sig selv; men omvendt bliver man måske også nødt til, at presse sig selv nogle gange, for at opnå nye træningsnæssige mål.

At man på et tidspunkt kommer til at presse sig selv for meget, så man eventuelt får en skade, behøver nødvendigvis ikke betyde, at man har gjort noget forkert. Oftest betyder det bare, at man ikke var i form, eller at man ikke har været stærk nok – dette er nok særligt gældende for begyndere.

Frygten for skader er måske lidt overdreven, fordi ofte vil der være tale om forbigående, mindre skader, som ikke nødvendigvis er et dårligt tegn.

Træningsformer: et spørgsmål om at lytte til sin egen krop

Der findes egentlig for mange genreneliseret råd inden for træningsverdenen. Det betyder ikke, at man ikke kan bruge dem til noget, men ud fra de mange råd og erfaringer, kan man bedre selv få føling med, hvad som virker, og nogle gange bliver man måske nødt til, at ændre på sin træningsform.

I perioder vil en træningsform måske føles som om, at den giver rigtig god fremgang, for at man så pludselig oplever at gå i stå. Derfor kan det være en god idé enten, at prøve en anden træningsmetode eller at presse sig selv hårdere. Sidstnævnte kunne eksempelvis være ved, at kombinere sin styrketræning med løbetræning.