Ved at bruge denne side acceptere du samtidig Brugbarts og vores partneres brug af cookies.

Læs mere

En Introduktion til Søgemaskineoptimering

En kort forklaring af hvad søgemaskineoptimering er, og hvad man skal være forsigtig med.

Redigeret: 2015-11-13 14:08

SEO er forkortelsen for Search engine optimization, hvilket oversat betyder søgemaskineoptimering. Noget af det specielle ved søgemaskineoptimering er, at det er et område, hvor der findes rigtig mange firmaer og privat personer, som igennem tiden, har tilbudt det som en service.

Mange vil måske udgive sig for, at være eksperter på området. Men egentlige eksperter kan man ikke rigtigt tale om, da området er relativt lille. Hvis man skære alle de "ulovlige" teknikker fra, så står man nemlig tilbage med en opgave, som burde kunne klares af en hver web-designer eller web-udvikler.

Søgemaskineoptimering drejer sig om, at forbedre sin placering i søgemaskinerne. Mange forsøgere at manipulere med søgemaskinerne, i stedet for, at koncentrere sig om, at forbedre deres eget indhold.

Teknikker inde for søgemaskineoptimering

Nogle af de primære teknikker omhandler links; da søgemaskiner har gjort stor brug af netop links – og måske stadig gør det i nogen omfang – til at bestemme siders placering i søgeresultaterne, er det oplagt at forsøge at få flere links til sine sider. Man skal dog være forsigtig, da det ikke er alle links, som vil være gavnlige.

Det er usandsynligt at indgående links kan gøre skade på en hjemmeside, da konkurrenter til en anden hjemmeside, ellers nemt ville kunne ødelægge deres placering. Men der har været eksempler på, at hjemmesider er blevet straffet for at købe links.

Andre, "lovlydige" teknikker, involvere optimering af ens egne sider. Det er nemlig ikke altid, at en web-designer har designet en hjemmeside med øje for søgemaskinerne, og man vil derfor ofte kunne optimere meget. Det kunne eksempelvis være ved, at erstatte tekst i billede-format, med rigtig tekst, så søgemaskinerne kan læse det. Men sommetider kan man også opleve, at en web designer har anvendt HTML elementerne forkert, og det kan også have en indflydelse på, hvordan søgemaskinerne placere ens sider – det burde dog ikke have meget at sige, på større allerede-etablerede-sider.

En anden måde at forbedre sine sider, i søgemaskinernes øjne, kan være nøje planlægning af sidernes indhold, herunder den interne-link struktur.

Øvrrige teknikker

Der har igennem tiden været mange forskellige teknikker brugt, de har dog det til fælles, at de høre under de såkaldte "ulovlige" teknikker, og derfor anbefaler vi ikke at man bruger dem. Inden for søgemaskineoptimering, bliver der skelnet imellem såkaldte whitehat og blackhat teknikker.

Mange vil dog ofte, fejlagtigt, sige at linkbuilding er en whitehat teknik. Det kan måske det godt være i nogle enkelte tilfælde, men det afhænger meget af, hvordan det bliver gjort.

Det vil altså ikke være whitehat, at købe links, eller at få ens venner til at linke til ens sider på en unaturlig måde. Det vil derimod være fint nok, at der bliver linket til ens side, hvor det er relevant og naturligt.